Natuurlijk Doceren
Versie september 2005
Op scholen zoals die waar ik zelf les geef, het Vossiusgymnasium te Amsterdam
wordt, met name vanwege de schoolleiding, nagedacht over de mogelijkheden van Activerende Didactiek.
Om te weten wat Activerende Didactiek eigenlijk is, heb ik me ingeschreven bij module Actief Leren van de
Open Universiteit.
Die module vraagt mij allerlei overdenkingen op papier te zetten.
Je vindt ze hier opgesomd.
Vind je het interessant, dan mag je ze uiteraard bekijken. Bij tijd en wijle werk ik er verder aan.
Het nadenken over deze kwestie en de praktijk van de uitwerking bracht me op het uitgangspunt "Natuurlijk Doceren".
Dat is geen nieuw uitgangspunt met veelbelovende resultaten, maar een poging om nuchter te overzien waar een docent mee bezig is.
Aan de hand van die bevindingen lijkt het verstandig de ene of de andere aanpak te kiezen.
Doceren wordt zo tot een natuurlijk proces, waarvan de vorm wordt bepaald door de situatie die de docent aantreft .
En niet door een didactisch concept dat van buitenaf wordt opgelegd.
Ik hoop er nog verder mee te komen.
Terug naar mijn eerste schermbeeld.